• Julius Espedal

Produksjon i Kina

Oppdatert: mai 26

Å drive et kontor i Kina kan være utfordrende, men gir oss tilgang til en svært effektiv industri, vilje til vekst og enorm teknologisk utvikling.

(Av NewTracks AS gründer og eier, Julius Espedal)


Første reise til Shenzhen i 2004

I 2004 hadde jeg min første reise til Kina. Jeg besøkte fabrikker i Shenzhen og møtte arbeidsomme og dyktige mennesker, og et mangfold av produksjonsbedrifter og kapasitet som jeg ikke har sett maken til. Noen av disse fabrikkene jobber vi fortsatt med.


NewTracks samarbeidspartner på produksjon av dreide komponenter
Fabrikk i Shenzhen med 100 automat-dreibenker

NewTracks kontor i Kina for kvalitetssikring

I 2018 etablerte jeg et kontor i Shenzhen for engineering, kvalitetsikring og oppfølging av produksjon.


Åpning av NewTracks China kontor i 2018

Ofte får vi bare 3D modeller fra kundene, og da utarbeider vi komplett produksjonsunderlag ved kontoret i Kina. NewTracks China jobber med SolidWorks CAD program, i likhet med fleste av våre kunder. Filoverføring frem og tilbake går derfor smidig.


Shenzhen – Kinas Silicon Valley

Shenzhen (SZ) er en teknologisk spydspiss i Kina, både på utvikling og produksjon. Her kan vi få produsert alt! Det som kjennetegner produksjonen er tett samarbeid mellom fabrikkene der hver fabrikk spesialiserer seg innen én teknologi og outsourcer alt annet.


Enorm utvikling fra 2004 til 2021

I 2004 var Shenzhen forurenset og utrygg, men har i dag utviklet seg til en topp moderne by. Befolkningen har nesten fordoblet seg på 15 år, og det bor nå 4 mill i sentrum og 12,5 mill innbyggere i storbyen. T-bane systemet var nettop påbegynt i 2004, men dekker nå hele byen med 8 linjer og 215 stasjoner. De har altså åpnet én T-bane stasjon pr. måned de siste 15 årene! Likevel er planen er å vokse videre, og i 2030 skal T-banenettet 4-dobles fra dagens 300 km til 1150 km (wikipedia).


Fokus på miljø og sikkerhet

Taxi i Shenzhen fra BYD
Nesten alle drosjer i Shenzhen er elbiler

I Shenzhen er nesten alle drosjer er el-biler. Shenzhen er dessuten den eneste byen i Kina hvor det er påbudt å bruke sikkerhetsbelte. Delingsøkonomi har kommet svært langt og med WhatsApp på mobilen leier man bil eller sykkel, betaler i butikker, restauranter eller drosje. Kontanter er nesten ikke-eksisterende, og for utlendinger med kontanter kan dette være utfordrende. Det lønner seg å ha eksakt beløp når man skal betale kontant for det er få som har vekslepenger.


BYD elbiler og elbusser

De fleste drosjene er av type BYD e6 og en drosjesjåfør vi snakket med forteller at bilene fungerer veldig bra. Med rekkevidde på 300 km holder en lading ca en halv arbeidsdag. Men, en utfordring er at mange drosjer vil lade samtidig rundt lunsjtider, som betyr ca 20 min. i ladekø.

BYD, med hovedkontor i Shenzhen, er verdens største produsent av el-biler. De har levert et stort antall elbusser som går i trafikk i Oslo-området og har nettopp startet salg av elektriske personbiler i Norge.


New Tracks kontor i Shenzhen

Vårt kontor ligger i bydelen Longgang, 30 min. fra SZ sentrum og 15 min. fra jernbanestasjonen Shenzhen North. Derfra går tog i 350 km/t til Guangzhou på én time. Fabrikkene vi jobber med i både Dongguan og Foshan ligger derfor innenfor en radius på 2 timer. Det er viktig for oppfølging og kvalitetssikring.

NewTracks på høyhastighets tog Shenzhen-Guangzhou
«Bullet train» i 350 km/t tar 1 time Shenzhen – Guangzhou, tilsvarende avstand Oslo – Lillehammer

Kvalitetssikring og revisjon av produksjon

Alle fabrikkene vi jobber med har gode kvalitetsrutiner. I tillegg kontrollerer vi alle leveranser før de sendes fra Kina. Ved små forsendelser sendes varene til vårt Shenzhen-kontor for kontroll før de sendes til kunde. Ved store forsendelser reiser en NewTracks ansatt ut til fabrikken og kontrollerer varene der.

NewTracks kvalitetssikrer produksjon i Kina
Kvalitetssikring ved igangkjøring av ny produksjon

Fleksibel produksjon for små og store seriestørrelser

Fabrikkene vi jobber med er fleksible og dyktige, og leverer både små og store serier. Noen fabrikker har spesialisert seg på prototyper, små serier og korte leveringstider. Andre er effektive i større volum.


Når volumene øker, bidrar vi til å redusere produksjonskostnadene, f.eks ved å anbefale produksjon i faste verktøy, som ikke er like vanlig i Norge.


Forskjeller på å drive forretning i Norge og Kina

Å drive firma i Kina er ganske forskjellig fra Norge, f.eks skatt, moms-refusjon og rapportering. Valutatransaksjoner er et kapittel for seg. Man blir generelt veldig glad i Nettbank og Altinn når man jobber i Kina…

NewTracks på fabrikkbesøk i Shenzhen
Besøk på fabrikk i Shenzhen hvor fabrikkssjefen tar en dobbel-handshake

Det kreves lisens for å eksportere varer fra Kina, og mange av fabrikkene vi jobber har ikke dette. Ettersom NewTracks China Co. Ltd. har eksportlisens, fungerer vi som et eksport-kontor for disse bedriftene.

Hvordan påvirker kinesisk nyttårsfeiring produksjon i Kina

Leveranse av enkle komponenter eller komplette produkter

Vårt mål er at kundene skal kunne ha fokus på det som gir dem størst verdiskapning. Vi bidrar til å gjøre innkjøp og montasje enklere; F.eks monterer vi lås i profiler og fester pakning på komponenter, slik at montasjen går raskere og det blir færre artikkelnummer hos kunden. Vi kan levere hele mekanikk-kit, og til og med komplette produkter med bruksanvisning og emballasje.


Fokus på å holde høy verdiskapning in egen bedrift er kjernen til lønnsom virksomhet.


Profil med montert lås / Komplett mekanikk-kit / Komponenter leveret med pakning

NewTracks arbeider med produktutvikling og produksjon av mekanikk – hovedsakelig for elektronikk industri. Med kontor i Shenzhen og Oslo er vi din beste kontakt til effektiv kvalitetsproduksjon i Kina.

15 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle